Ce alternative există la contractul individual de muncă?

Ce alternative există la contractul individual de muncă?

Ca antreprenor una din resursele cele mai importante de care ai nevoie pentru o afacere profitabilă este personalul. Ai nevoie de oameni motivați cărora să le delegi anumite sarcini, pentru ca tu să te poți dedica dezvoltării business-ului. Află cum îți poți motiva angajații și ce alternative există la contractul individual de muncă.

Cum îți poți motiva angajații?

Pentru a înregistra rezultate optime ai nevoie de angajați implicați și motivați. Iată cum îți poți stimula angajații:

  1. program de lucru flexibil
  2. bonusuri
  3. salariu net mai mare

Important: Un salariu net mai mare implică și taxe și contribuții aferente salariului mai mari. Este posibil ca în acest caz să fie mai avantajos pentru ambele părți să schimbi relația de angajare cu una colaborare. Află dacă îndeplinești condițiile.

Activități dependente versus activități independente

Pentru a stabili de ce tip de contract ai nevoie pentru un anumit serviciu, este necesar să îl încadrezi corect ca activitate dependentă sau independentă. Astfel:

  1. dacă o activitate este cu titlu repetitiv și are continuitate, atunci intră în categoria activităților dependente și este obligatoriu contractul individual de muncă
  2. vorbim despre activitate independentă și se poate încheia un contract de colaborare cu reținere la sursă sau contract de prestări servicii atunci când prestatorul
    • dispune de libertatea de alegere a locului și a modului de desfășurare a activității, precum și a programului de lucru
    • dispune de libertatea de a desfășura activitatea pentru mai mulți clienți
    • își asumă riscurile inerente activității
    • își desfășoară activitatea folosind mijloacele proprii (spațiu,calculatoare, imprimante, telefoane mobile, mașină etc. )
    • face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare și supraveghere a profesiei desfășurate, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea și exercitarea profesiei respective (medici, contabili, avocați, consultanți ș.a.m.d) care fac parte din corpuri profesionale.

Prin urmare, trebuie acordată atenție modului de organizare a activității pentru a nu fi în situația reconsiderării conţinutului economic conf art. 11 din Codul Fiscal.

Alternative la contractul individual de muncă (CIM)

În funcție de tipul de încadrare a activității în activități dependente/independente se poate înlocui contractul individual de muncă astfel:

  1. pentru activități independente cu o persoană fizică neautorizată se poate face un contract de colaborare, încheiat pe Codul civil, art. 1176, cu reținere a impozitului de 10% la sursă, dar este cu risc fiscal mare, poate fi reîncadrat ca activitate dependentă
  2. pentru activități independente cu PFA se poate face un contract de prestări servicii, dar este cu risc fiscal mare, asemenea contractului de colaborare
  3. activități independente cu SRL se face un contract de prestări servicii, fiind cu risc fiscal redus, asemenea CIM.

Află mai multe informații despre alternativele la CIM și cum poți alege varianta potrivită.

Ce alternative există la CIM?
Contract individual de muncă: Angajat cu timp întreg sau cu timp parțial

Este varianta potrivită pentru activitățile dependente cu caracter de continuitate. Totuși, nu întotdeauna este varianta optimă pentru ambele părți:

  1. CIM presupune reținerea și plata contribuțiilor și a impozitului aferente salariului
  2. iar din acest motiv, angajatul poate primi un venit nesatisfăcător
  3. este mai avantajos pentru beneficiar dacă este o activitate cu caracter repetitiv (are nevoie de serviciul respectiv în fiecare lună și cu același volum) deoarece are mai mult control asupra calității serviciului
Contract de prestări servicii: Colaborare cu un SRL

Este o variantă potrivită pentru activitățile independente, când nu există continuitate. Totuși trebuie să știi că deși este redus, există totuși riscul ca activitatea să fie reîncadrată ca activitate dependentă, și să fii obligat la plata contribuțiilor ca și în cazul salariaților cu CIM.

De reținut:

  1. Pentru serviciile prestate SRL-ul emite o factură, ceea ce înseamnă că se elimină costurile cu contribuțiile aferente unui salariu.
  2. Toate taxele intră în sarcina prestatorului care va plăti:
    • impozit pe venit 3% sau
    • 1% dacă are și minim 1 angajat, la care se adaugă contribuțiile aferente salariilor
  3. Este mai avantajos pentru beneficiar dacă nu are nevoie de serviciul respectiv în fiecare lună, sau cu același volum.
Contract de prestări servicii: Colaborare cu o PFA

Asemenea colaborării cu un SRL, colaborarea cu PFA este o variantă potrivită pentru activitățile independente, când nu există continuitate. Totuși riscul fiscal ca activitatea să fie reîncadrată ca activitate dependentă este mare.

De reținut:

  1. Pentru serviciile prestate PFA-ul emite o factură, ceea ce înseamnă că se elimină costurile cu contribuțiile aferente unui salariu.
  2. Toate taxele intră în sarcina prestatorului care va plăti:
    • impozit pe venit 10%
    • CAS 25% – dacă veniturile nete pe un an depășesc plafonul de 27.600 lei
    • CASS (10%) – dacă veniturile nete pe un an depășesc plafonul de 27.600 lei
  3. Este mai avantajos pentru beneficiar dacă nu are nevoie de serviciul respectiv în fiecare lună, sau cu același volum.
Contract de colaborare: Colaborare cu o persoană fizică neautorizată

Acest tip de contract este potrivit doar dacă activitatea este una independentă, fără continuitate. În acest caz se va întocmi un contract de colaborare în baza căruia vei reține 10% din venit pentru a-l vira către buget, iar colaboratorului îi vei plăti diferența.

De reținut:

  1. Persoana fizică nu va emite factură, plata se face pe baza de contract.
  2. Trebuie să nu uiți să reții și să virezi către bugetul de stat impozitul pe venit reținut la sursă (10%).
  3. Trebuie să ai te asiguri că serviciile de care beneficiezi nu au caracter de continuitate și să ai grijă la felul în care este întocmit contractul pentru a elimina riscul de încadrare a relației în una de tip angajare.
Viviana Popa

Viviana Popa

Expert Contabil membru CECCAR, absolventă de Științe Economice. Scrie articole pe teme economice și de business, dedicate antreprenorilor și aspiranților la antreprenoriat.

Acest articol a fost actualizat în data de 13.10.2021

Articole Recomandate